Leesbeleid op de Heilig-Hartschool

 

1. Levenslang lezen

Lezen is ontspannend, het is leerzaam én het doet de tijd vergeten.
Wie graag leest, zal zich nooit vervelen.
Heerlijk toch!

Op de Heilig-Hartschool zetten we daarom graag in op het leesplezier van alle leerlingen.
Dit doen we onder meer met volgende acties die elk jaar terugkomen:

  • donderdag = leesdag. Elke donderdagnamiddag lezen de leerlingen een kwartiertje in een boek of tijdschrift naar keuze.
  • Tijdens de middagspeeltijd krijgen de leerlingen de kans om te lezen in onze leescaravan die op onze speelplaats staat te prijken met een bib waar ieder kind zijn gading vindt.
  • Gedurende de Voorleesweek lezen de leerkrachten voor aan leerlingen van een andere klasgroep. Ouders en grootouders komen dan ook graag een leuk boekje voorlezen in de klas van hun (klein)kind.
  • Eind januari vieren wij de Gedichtendag op onze school. Poëzie staat die dag op speelse wijze centraal.
  • Maart = Jeugdboekenmaand. Gedurende deze maand maken wij extra leestijd vrij.

We werken dan rond het thema van de Jeugdboekenmaand via allerhande boeiende doe-opdrachten. Aan het einde van deze leesmaand volgt er voor iedere klasgroep een zelfgekozen klasbeloning.

Lezen is leuk en dat willen wij als team uitstralen met deze acties.
Kinderen aanzetten tot levenslang graag lezen is ons doel.
Samen genieten van boeken brengt mensen dichterbij.
Kortom: Lezen maakt groot en klein blij!

2. Leesbevordering

Leesbevordering draait in de praktijk eenvoudigweg rond leesplezier aanwakkeren.
Dat zorgt voor een grotere motivatie bij kinderen om te lezen, waardoor ze vaker lezen. Meer lezen leidt tot een betere leesvaardigheid en geletterdheid.

Wie aan leesbevordering werkt, wil kinderen meer doen lezen. Of dit nu fictie, non-fictie, thrillers, poëzie, strips of andere genres zijn, dat doet er niet toe. Het maakt ook niet uit of je op papier of digitaal leest. Wat leesbevordering wel beoogt, is kinderen motiveren om meer te gaan lezen in hun vrije tijd, voor hun plezier.

Internationale onderzoeken stelden vast dat Vlaamse kinderen en jongeren niet graag lezen. Amper één op vijf noemt lezen een hobby. Ze interesseren zich niet voor lezen of hebben een negatieve houding tegenover boeken. Kinderen en jongeren moeten het leesplezier dus opnieuw ontdekken. Wie plezier beleeft aan lezen, zal sneller intrinsiek gemotiveerd geraken: zelf gemotiveerd zijn om een boek uit de kast halen. Lezen omdat het moet (extrinsieke motivatie) werkt eerder een negatieve leesattitude in de hand. Leesplezier is dus dé sleutel om te werken aan een positieve attitude en leesmotivatie op lange termijn.

Om positieve leeservaringen te beleven moeten kinderen ook ontdekken wát ze graag lezen. Elk kind heeft andere interesses en dus ook andere leesvoorkeuren. Sommigen willen een spannend verhaal, anderen verdiepen zich liever in sciencefiction. Door te proeven van verschillende genres groeien kinderen als lezer; ze weten wat ze graag lezen of niet en kunnen zelf kiezen uit het grote leesaanbod.

Wie graag leest, zal vaker lezen en zo meer leeservaringen opbouwen. Op die manier leren kinderen ook beter technisch lezen; ze lezen letters en woorden vlotter. Leesvaardigheid impliceert daarnaast dat kinderen teksten als geheel begrijpen en interpreteren (begrijpend lezen). Als een kind vlot alle woorden kan lezen maar het verhaal niet snapt, beleeft het echter maar weinig leesplezier. Naast leren lezen moet er dus voldoende aandacht zijn voor een positieve leesattitude en een stimulerende leesomgeving. Vooral in onze meertalige school waar heel wat kinderen thuis geen Nederlands spreken of lezen is dit een groot aandachtspunt.

Boeken kunnen best overal zichtbaar en toegankelijk zijn: op school, in de bibliotheek, in de kinderopvang, thuis of in de media. Dat alleen is echter niet genoeg. Een uitnodigende leesomgeving creëert tijd en ruimte om te lezen voor iedereen, met een toegankelijk en divers boekenaanbod. En zien lezen, doet lezen. Kinderen hebben nood aan rolmodellen die het leesplezier doorgeven.

Als iemand op jonge leeftijd in aanraking komt met boeken, is de kans groter dat hij ook op latere leeftijd geïnteresseerd is in lezen. Voorlezen aan peuters en kleuters, maar zeker ook aan baby’s, is een uitstekende manier om kinderen al op zeer vroege leeftijd van boeken en verhalen te laten proeven. Wie op lange termijn en op grote schaal wil werken aan betere leesvaardigheden en een sterkere leescultuur, investeert dus best in een vroege voorleesstart.

lezen 2